ANALISIS PENGARUH HARGA, PELAYANAN, DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN JASA OJEK ONLINE “GOJEK” PADA MAHASISWA STIE JAYAKARTA TAHUN 2024

  • Nilam Intan Sari Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Jayakarta
  • Ringkot P Nainggolan Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Jayakarta
Keywords: Price, Service, Promotion, Usage Decision

Abstract

This article was conducted with the aim of evaluating the impact of prices, services and promotions offered by the Indonesian Gojek company on the decision to use Gojek online motorcycle taxi services among STIE Jayakarta 2024 students. A numbers-based approach was used in the descriptive method. The required sample of 63 individuals was obtained using the Slovin method. This study revealed that although individual price is not a significant factor in consumer decisions, usage decisions are strongly influenced by service and promotions. The level of certainty of the coefficient of determination is 52%. This proves that price, service and promotion variables influence 52% of usage decisions, while the remaining 48% can be analyzed by factors not investigated by this article.

References

Bakhtiar, F., Farild, M., & Wahyudi. (2022). Pengaruh Harga dan Promosi terhadap Loyalitas Transportasi Ojek Online. Study of Scientific and Behavioral Management (SSBM), 3(1), 56–67.

Dellamita, M. F., Fauzi DH, A., & Edy, Y. (2014). Penerapan Personal Selling (Penjualan Pribadi) Untuk Meningkatkan Penjualan (Studi Pada Pt Adira Quantum Multifinance Point Of Sales (Pos) Dieng Computer Square Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 9(2), 81391.

Evi Permatasari, Hanna Luthfiana, Nurul Aulia Pratama, H. A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pembelian Konsumen: Promosi, Harga Dan Produk (Literature Review Perilaku Konsumen). Jurnal Ekonomi …, 3(5), 469–478. https://dinastirev.org/JEMSI/article/view/988%0Ahttps://dinastirev.org/JEMSI/article/download/988/622

Ferdila, M., Kasful, D., & Us, A. (2021). Analisis Dampak Transportasi Ojek Online Terhadap Pendapatan Ojek Konvensional di Kota Jambi. IJIEB: Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 6(2), 2021. http://e-journal.lp2m.uinjambi.ac.id/ojp/index.php/ijoieb

Ghina Indy Maghfiroh, A. M. C. (2024). ANALISIS SWOT COPYWRITING IKLAN YOUTUBE GOSEND X. 9(3), 590–610.

Gika, N., & Dkk. (2023). Pelanggan Jasa Transportasi Ojek Online. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 11(1), 18–28.

Hadya Rizka, Sutardjo Agus, M. A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Baju Batik Di Toko “Florensia” Kota Sawahlunto. Matua, 3(1), 13–24.

Maulana, A. S. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasaan pelanggan PT. TOI. Jurnal Ekonomi Volume, 7(2), 113–125.

Norhayati, N, A., & Soviyanti, E. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank BTN Syariah Cabang Arifin Ahmad Pekanbaru. Jurnal Manajemen Lancang Kuning, 1(1), 1–6.

Putri, R. E., Waluyo, H. D., & Listyorini, S. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Word of Mouth, Dan Brand Image Terhadap Keputusan Penggunaan Jne Cabang Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 4(4), 220–228.

Ratna Suminar, M. A. (n.d.). PELAYANAN PRIMA PADA ORANG TUA SISWA DI SEMPOA SIP TC PARAMOUNT SUMMARECON. 4(2), 1–17.

Rhesy Modompit, V., Bintang Kalangi, J., & Sumual, J. I. (n.d.). ANALISIS PERMINTAAN TRANSPORTASI GOJEK ONLINE DI KOTA MANADO.

Riadi, M., Kamase, J., & Mapparenta, M. (2021). Pengaruh Harga, Promosi Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Mobil Toyota (Studi Kasus Pada PT. Hadji Kalla Cabang Alauddin). Journal of Management Science (JMS), 2(1), 41–60. https://doi.org/10.52103/jms.v2i1.320

Rohmah, U. M., & Patrikha, F. D. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Penggunaan Jasa. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 10(2), 1710–1717.

Silviyanah, & Hadisuwarno, H. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga dan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Boost Juice Mall Kota Kasablanka. Journal Panorama Nusantara, 17(2), 1–14.

Siska Krisdiana. (2018). TRANSPORTASI ONLINE PADA SISTEM PEMBAYARAN DIGITAL ( Studi Kasus Pengguna Gojek Di Kota Malang ). Jurnal Ilmiah FEB, 6(2), 42–44.

Umar, H. (2013). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis. Rajawali.

Published
2024-08-20