ANALISIS STRATEGI BISNIS DALAM MENINGKATKAN KEPUASAN KONSUMEN PADA BISNIS REFLEXOLOGY GRIYA SEHAT DI HOWITZER RAYA

  • Rudianto Hermawan Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Rd. Kusyeni 081387219992
  • Saifullah Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Anis Taufina Putri Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
Keywords: Bisnis strategi, Kepuasan pelanggan, Bisnis Analis

Abstract

This research aims to analyses the right business strategy of Griya Sehat Reflexology Business on Howitzer Raya in an effort to increase customer satisfaction. SWOT analysis is used to identify internal strengths and weaknesses as well as external opportunities and threats faced by the company. This research uses a qualitative method with data collection through interviews and field observations. The results showed that Griya Sehat Reflexology Business has strong internal strengths, such as resources, technology, and organizational capabilities. However, the company also faces threats from competitive rivalry and buyer bargaining power. Based on SWOT analysis, an effective business strategy to increase customer satisfaction is the S-0 (Strength - Opportunity) strategy, which minimizes weaknesses and maximizes strengths and opportunities. Thus, this research hopes to contribute to businesses in increasing customer satisfaction and maintaining their competitive advantage. The results of this research are expected to be used as a reference for further research and contribute to the development of science.

References

Andrews, J. C., & Shimp, T. A. (2018). Advertising, promotion, and other aspects of integrated marketing communications. Cengage Learning.

Arifien, S. R. (2019). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing umkm. Konferensi Nasional Ilmu Administrasi, 3(1).

As’ ad, A. ad, & Fridiyanto, F. (2021). MANAJEMEN STRATEGIK: Visionary Leaderhip, Dinamika Organisasi, Dan Keunggulan Kompetitif (Dilengkapi Hasil Penelitian Di Perguruan Tinggi Islam). Litersai Nusantara.

David, F. R. (2011). Strategic management concepts and cases. Prentice hall.

Dewanti, R. (2008). Kewirausahaan. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Hariadi, B. (2003). Perumusan Strategi untuk Memenangkan Bisnis, Strategi Manajemen. Bayu Media.

Ichwanda, F. I., Yulianto, E., & Arifin, Z. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Ekspor. Studi Pada PT Petrokimia Gresik). Jurnal Administrasi Bisnis, 24(1).

Kotler, P. (2009). Markefing Management . Erlangga. Kotler, P., &; Keller, K. L.(2016). Markefing Management.

Kuantitatif, P. P. (2016). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Magdalena, M., & Iskandar, H. (2024). Strategi Pemasaran Digital Marketing di Aplikasi Tiktok Menggunakan Matriks IFAS dan EFAS dengan Metode Analisis SWOT. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 7(2), 1002–1016.

Maulana, A. S. (2016). Pengaruh kualitas pelayanan dan harga terhadap kepuasan pelanggan PT. TOI. Jurnal Ekonomi Universitas Esa Unggul, 7(2), 78663.

Murphy, J., Galavan, R., Brown, G., & Braniff, M. (2014). Public management, Peace-building and Creating Change: Shifting the Lens of Analysis from the Macro to the Micro. British Academy of Management 2014 Conference (BAM2014).

Nishino, M. (2022). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen Di Alfamart Malalayang Satu Timur. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 362–372.

Pranatayana, I. B. G., & Arcana, K. T. P. (2021). Strategi Pengembangan Minuman Tradisonal Arak Bali Menggunakan Model Analisis SWOT Dan QSPM: Studi Kasus Desa Tri Eka Buana Karangasem Bali. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(2), 58–72.

Redjeki, S., Cahyono, A. E., & Zaini, A. M. (2023). Merancang Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Analisis SWOT (Studi Kasus Pada Rumah Makan Ayam Pedas Mlokorejo). Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(1), 36–46.

Sawir, M., Sos, S., AP, M., Mochamad Hanafi, S. A. P., Herawati, K. M., Ningsih, Y., Rizkia, N. D., SH, M. H., Kusuma, R. C. S. D., & SAB, M. S. (2022). Ilmu Administrasi Disegala Bidang. Media Sains Indonesia.

Sulistyawati, N. M. (2015). Kepuasan Pelanggan Restoran Indus. E-Jurnal Manajemen Unud, 4 (8), 2318–2332.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran Yogyakarta: Andi. Product’s Attributes.

Published
2025-07-29